Vores ansvar – i branchen og i samfundet
At kunne optage et lån er grundlæggende for et velfungerende samfund. Men det skal gøres ansvarsfuldt. Lad os fortælle, hvordan vi ser på sagen.
Med seks millioner kunder i Norden møder Resurs mennesker på alle stadier og i alle situationer i livet. Det er vores faste overbevisning, at muligheden for, at privatpersoner kan optage lån eller have mulighed for at opdele tilbagebetalingen af et lån, er grundlæggende for et velfungerende, bæredygtigt samfund og en privatøkonomi i balance.
Det er vores mål at mindske overdreven gældsætning i samfundet og inspirere flere aktører til at engagere sig i at skabe et samfund, hvor alle har en god balance i økonomien.
Med dette følger også et stort og vigtigt ansvar for at tilbyde kreditgivning og delfinansiering på en så ansvarsfuld måde som muligt. Det har vi over 40 års erfaring med, men vi og branchen skal hele tiden blive bedre – vores omverden er i konstant forandring.
Vi støder nogle gange på spørgsmålet ”Var det ikke bedre, hvis alle betalte det hele på en gang?”. At have mulighed for at opdele en betaling eller optage et lån er både en rettighed og en del af et velfungerende samfund. Det kaldes nogle gange ”finansiel inklusion”, hvilket i praksis handler om, at lån og mulighed for at opdele betalingen er med til at skabe muligheder i livet. Mulighederne kan være, at man f.eks. kan investere i solceller, få repareret vaskemaskinen eller langt om længe bestille den rejse, man altid har drømt om. For selvom du har brug for nye briller, har du måske ikke nødvendigvis penge på kontoen netop nu, og her kan muligheden for at dele en betaling op i praksis fungere som en omvendt besparelse.
Vi foretager omhyggelige kreditvurderinger
Vi har mange års erfaring med omhyggelige og grundige kreditvurderinger, der understøttes af videnskab og gennemtestet erfaring. Vi undersøger vores kunders tilbagebetalingsevne og forebygger, at de optager større lån, end deres privatøkonomi kan klare. Set ud fra et brancheperspektiv har vi et lavt niveauer for kredittab, hvilket betyder, at vi har en lav andel af kunder, som ikke kan tilbagebetale deres lån og havner hos inkasso eller gældsstyrelsen.
Men uanset hvor omhyggelige vi er i de modeller, der udgør grundlaget for vores ansvarsfulde kreditgivning, kan vi ikke se ind i fremtiden, og her ligger også en udfordring: Der kan ske meget i menneskers liv, som påvirker privatøkonomien og muligheden for at kunne tilbagebetale sine lån.
Hver eneste gang en kunde ikke kan tilbagebetale et lån, er det et tab – både for det enkelte individ og for os. Derfor arbejder vi hårdt på at undgå dette, så vidt det er muligt.
Det gør vi for at hjælpe dem, der har vanskeligt ved at betale
- Vi har et særligt team, der arbejder proaktivt med at kontakte og hjælpe kunder, der har fået problemer med deres tilbagebetaling
- Vi kan tilpasse tilbagebetalingsplanen efter kundens personlige situation og f.eks. tilbyde mulighed for midlertidigt at sætte betalinger på pause
Et langsigtet ansvar
Det er vigtigt at huske på, at ansvarsfuld kreditgivning handler om mere end selve situationen, hvor vi vurderer, om en person kan få et lån eller ej. Ansvarsfuld kreditgivning starter med vores markedsføring, går videre til selve lånesituationen og efterfølgende hele vejen frem til den endelige tilbagebetaling.
Vi tager ansvar, når du låner
- Vi baserer al rådgivning på videnskabeligt baserede modeller, som vurderer menneskers tilbagebetalingsevne
- Hvis du har en betalingsanmærkning fra tidligere, kan du ikke låne penge hos os
- Vi og vores tjenester samarbejder ikke med aktører inden for spil, alkohol eller tobak
- Vi kommunikerer aldrig på en måde, der opfordrer til spil
- Vores aldersgrænser for lån er i flere tilfælde højere, end hvad loven kræver
- Vi udarbejder individuelle betalingsplaner og tilbyder personlig rådgivning til personer, der er løbet ind i vanskeligheder i forhold til tilbagebetaling
En branche, som ses efter i sømmene – hvad den også skal
Myndighederne på flere af vores markeder i Norden har de seneste år gransket kreditvurderingerne i branchen. Vi ser positivt på granskningen, eftersom den bidrager til en meget ansvarlig retning for branchens udvikling fremover.
Resurs vil gerne bidrage til et mere bæredygtigt samfund og et mere ansvarsfuldt kreditmarked. Vi og alle vores branchekollegaer er en del af samfundet og påvirker det samme. Med det følger et ansvar, og med den rette viden, forståelse og indsigt kan vi og branchen som helhed fortsætte med at arbejde og udvikle os for at skabe en så bæredygtig og ansvarsfuld kreditgivning som muligt.
Netop ansvarsfuld kreditgivning er kernen i vores virksomhed, og betyder, at vi tilbyder finansielle tjenester som lån og afbetaling, som holder både i dag og på længere sigt – for den enkelte person og for det samlede samfund.