Omni-channel – et must for at lykkes
Højere krav til sikkerhed og enkelthed kombineret med øget international konkurrence har de seneste år været drivkraften bag udviklingen inden for handel. Brugen af flere kanaler er ikke længere en konkurrencefordel, men en nødvendighed for at lykkes – særligt ud fra et betalingsmæssigt perspektiv. At man som kunde kan bevæge sig frit fra én kanal til en anden, giver indtryk af en ubesværet proces, forbedrer købsoplevelsen og styrker på sigt relationen til virksomheden.

Kunderne stiller endnu højere krav nu end tidligere
Kravene fra markedet har ændret sig de seneste år. Det er i stigende grad blevet vigtigere at tænke omni-channel indenfor betalingsområdet, hvor kunden forventer en nem og ukompliceret købsoplevelse uanset hvor, hvornår og hvordan.
Butikker, der har succes med deres omni-channel-strategi, har fundet ud af, hvordan kunder kan bruge deres kanaler, uanset hvor eller i hvilken del af købsprocessen de befinder sig i.
Samspillet mellem den digitale og fysiske butik
I dag forventer kunder, at de kan bestille produkter på nettet og efterfølgende afhente eller returnere varerne i en fysisk butik. Her er det tydeligt, at de butikker, der har succes med at integrere den digitale og fysiske butik, vil kunne give kunderne en langt bedre købsoplevelse og ikke mindst styrke deres konkurrenceevne.
“Et stort antal forbrugere vil i dag gerne kunne returnere deres onlinekøb i en fysisk butik.”
DIBS-rapport om nordisk e-handel 2018
En gnidningsfri købsoplevelse
Målet om fleksible tilbud og en ukompliceret kundeoplevelse bliver mere og mere vigtigt for butikkerne, uanset om man følger en forretningsstrategi med flere købskanaler eller ej. Det er derfor vigtigt at kunne levere en tryg og gnidningsfri købsoplevelse med fleksible betalingsløsninger.
Kunderne stiller højere krav om at få tilbudt samme betalingsmuligheder på nettet som i de fysiske butikker. At tilbyde kunderne de rigtige betalingsløsninger kan være afgørende for om virksomheden får succes. En DIBS-rapport om nordisk e-handel fra 2018 konkluderer f.eks., at ca. 15 % af danske forbrugere har afbrudt et køb, fordi de ikke kunne bruge den ønskede betalingsmetode.
Ved at tilbyde en tydelig omni-channel løsning med samme trygge og enkle betalingsløsninger, uanset kanal, kan butikker med online salg fokusere mere på at forbedre købsoplevelse og på at skabe en bedre oplevelse af virksomheden.