New retail – som omni, bare omvendt
Når det gælder e-handel og forudsigelser om trends, retter vi blikket mod øst: Konceptet ”New Retail” stammer nemlig fra Kina – e-handelens Mekka og center for udvikling. Præcis som Omni, handler New Retail om at sælge både via e-handel og de fysiske butikker. Men den nye trend peger på, at det hele begynder med oplevelsen.

I vores del af verden har man længe diskuteret, hvad der dog skal ske med de fysiske butikker, når e-handlen tager mere og mere over. I Kina tales der i stedet om det modsatte: Hvordan får man kunder til ikke kun at handle online, men også offline?
I midten af 2010 blev begrebet New Retail lanceret af den kinesiske e-handelsgigant Alibabas grundlægger Jack Ma. Før i tiden var handelen i de fysiske butikker ikke særligt udbredt i Kina. Faktisk var det snarere i kraft af e-handelen, at den fysiske shopping tog fart.
Købsoplevelsen bliver stadig vigtigere
Konceptet New Retail er i princippet det, der i Danmark kaldes Omni Channel eller seamless købsoplevelse – men dette begreb begynder som sagt med oplevelsen. Den yngre generation lægger større vægt på hele shopping oplevelsen i dag end bare det produkt, de køber. Man vil have noget mere end bare den fysiske vare! Og det står klart, at det er lettere at vække og formidle følelser i et fysisk miljø end i et digitalt. På denne baggrund har Alibaba gjort det muligt for fysiske butikker at få del i deres kundedata – og på den måde skabe endnu bedre købsoplevelser i et fysisk miljø. Går du f.eks. ind i en tøjbutik i Kina, ved personalet med det samme, hvilken stil eller hvilke brands, du vil kigge på. Og så kan de vejlede dig derefter. De behøver ikke at spørge, hvad du leder efter, for det ved de pr. definition allerede. Men vandene er delte: Nogle mener, at det skader integriteten, mens andre synes, det er let og behageligt.
Når fysisk og digitalt smelter sammen
Denne udvikling er ikke mulig i Europa på grund af GDPR-loven, men mange europæiske forhandlere arbejder alligevel på at forbinde online og offline oplevelsen. F.eks. har e-handelsgiganten Amazon allerede lanceret fysiske showrooms. Og mange modekæder begynder at installere interaktive skærme i deres prøverum, hvor kunden kan prøve forskellige størrelser og farver uden selv at skulle gå rundt i butikken. I takt med at vores købsadfærd bliver ændret, kommer vi måske snart til ikke længere at skelne mellem fysiske og digitale miljøer: Hovedfokus vil ligge på, at vores købsoplevelser skal være nemme og enkle.