Forskellige betalingsmetoder – giv kunderne mulighed for selv at vælge i butikken og online
Hvilke betalingsmetoder skal du tilbyde dine kunder? De forskellige betalingsmetoder har både fordele og ulemper – derfor er den bedste løsning at give kunderne mulighed for selv at vælge både i butikken og online.

Hvilke betalingsmetoder skal du tilbyde dine kunder? De forskellige betalingsmetoder har både fordele og ulemper – derfor er den bedste løsning at give kunderne mulighed for selv at vælge både i butikken og online.
Den mest almindelige betalingsmetode i fysiske butikker er kortbetaling. Men du kan også tilbyde kunderne fakturabetaling, afbetaling eller via MobilePay. Inden for e-handel er det en stor fordel at kunne tilbyde kunderne afbetaling eller betaling med faktura. Således kan kunderne få varerne hjem og teste dem, inden de betaler. Men afbetaling kan også være en fordel i fysiske butikker
Forskellige behov for betalingsmetoder i forskellige brancher
MobilePay bruges sjældent til betaling af større beløb, fordi de fleste har en øvre beløbsgrænse. I stedet kan MobilePay i mange tilfælde erstatte kontanter ved små køb eller på steder, hvor det er svært at have en almindelig kasse f.eks. udendørs eller på messer. Når det handler om shopping, f.eks. køb af tøj, sko eller andre ting, er kortbetaling eller betaling med faktura det mest almindelige. I brancher, hvor gennemsnitskøb ofte har en noget højere værdi, f.eks. elektronik til hjemmet, byggemarkeder eller møbelbutikker, er afbetaling mere interessant.
Nye muligheder med afbetaling
I dag er vi vant til faste månedlige udgifter på alt fra streamingtjenester til telefonabonnementer. Selv om man sælger varer og ikke ydelser, kan man tilbyde sine kunder samme løsning ved at præsentere alle produkter inden for en kategori med samme månedlige udgift. Forskellen på varer i forskellige prisklasser kan være det antal måneder, som produkterne afbetales over. Denne måde at præsentere priser på fungerer fint, når der er tale om produkter i forskellige prisklasser inden for den samme produktkategori.
I fremtiden vil vi opleve flere abonnementslignende koncepter, hvor kunden ikke ejer produktet. I stedet lejer kunden værktøj, møbler og andre ting, som de senere kan udskifte. Abonnementsmodellen findes allerede inden for briller og biler, hvor den kaldes privatleasing. Hos optikere kan du tegne abonnement på kontaktlinser eller briller, hvor både produktet (kontaktlinserne eller brillerne) og ydelsen (synstest og forskellige slags service) er inkluderet. Formålet med abonnementstjenester er at fastholde kunderne – det vil sige at skabe loyalitet via sit koncept.
Omkostninger ved forskellige betalingsmetoder
De forskellige betalingsmetoder er forbundet med forskellige omkostninger:
- Som forhandler betaler du ved kortkøb normalt en procentdel af beløbet og i visse tilfælde også et fast beløb pr. transaktion.
- Hvis du tilbyder betaling med MobilePay, betaler kunden ofte et fast månedligt gebyr samt et transaktionsgebyr på et par kroner pr. køb.
- Hvis kunden kan betale via faktura, betaler de ofte en procent pr. køb til faktureringsvirksomheden, f.eks. Resurs.
- Afbetaling kan være forbundet med gebyrer og eventuelt renter for forbrugeren. Da kunden ofte afholder omkostningerne, vil afbetaling normalt være omkostningsneutralt for virksomhederne.
Fordele og ulemper med forskellige betalingsmetoder for forhandlere
1. Kortbetaling
Fordele
- Da det er den mest almindelige betalingsmetode, har alle kunder i princippet et kort.
- Nemt at anvende både i fysiske butikker og online.
Ulemper
- Transaktionsgebyr for forhandlere.
- Kunden skal betale med det samme, hvilket kan være svært i forbindelse med større køb eller akutte udgifter såsom bilreparationer.
2. MobilePay
Fordele
- En simpel løsning til mindre beløb, hvis du sælger varer uden for din egen fysiske butik, f.eks. på et marked.
Ulemper
- Et vist gebyr pr. køb og en fast månedlig udgift.
- Fungerer mindre godt i forbindelse med større beløb, da mange forbrugere har sat en øvre beløbsgrænse på MobilePay.
3. Faktura
Fordele
- Gør det nemmere og mere tiltalende for kunderne at handle online, da de kan få varerne hjem og prøve dem, inden de betaler.
- En god løsning i forbindelse med dyrere køb som f.eks. hos dyrlægen eller tandlægen.
Ulemper
- Transaktionsgebyr for forhandlere.
4. Afbetaling
Fordele
- Et stærkt salgsværktøj, der øger salget især i forbindelse med større køb.
- En god løsning i forbindelse med dyrere køb.
Ulemper
- Håndteringen er mere tidskrævende end et kortkøb i en fysisk butik (men online er afbetalingsløsninger på smart vis ofte integreret ved kassen).
Afbetaling resulterer i flere og større køb
I dag kan mange forhandlere godt se fordelen ved at tilbyde kunderne finansierings-løsninger, f.eks. afbetaling. Køb, som bliver foretaget på afbetaling, har ofte en højere pris. Og kunderne bliver mere tilfredse, fordi de faktisk kan købe de ting, de har lyst til, uden at blive begrænset af, hvor mange penge de har til rådighed.
Kunderne kan også bruge kreditkort til afbetaling. Kreditkort er dog forbundet med høje renteudgifter for kunden og høje transaktionsgebyrer for butikken. Ved at tilbyde fleksible afbetalingsløsninger, som er mere fordelagtige for både forhandleren og kunderne, kan du også øge marginalerne. Hvis kunderne vælger afbetaling af deres større køb i stedet for at bruge deres kreditkort, slipper forhandlerne for transaktionsgebyret på kortbetalinger.
Kunderne handler dér, hvor de kan vælge mellem forskellige betalingsmetoder
Ved at tilbyde afbetalingsløsninger kan du hjælpe kunderne med akutte udgifter, der kan være svære at forudse, som f.eks. når bilen pludselig går i stykker og skal repareres.

Butikker, der ikke tilbyder afbetaling, risikerer at gå glip af køb. Kunderne vælger ofte at handle dér, hvor de får tilbudt ukomplicerede og enkle betalingsløsninger. Af og til går forbrugerne ikke så meget op i prisen, men vælger ganske enkelt den butik, der tilbyder en god finansieringsløsning – også selv om produktet bliver lidt dyrere.