Fem tips til øget salg
De fleste virksomheder og sælgere bakker hinanden op om at arbejde for et øget salg. Men det er også lettere sagt end gjort. Derfor har vi samlet fem smarte tips til at øge salget.

Der er mange virksomheder og kanaler. Og konkurrencen om kunderne er hård. Men uanset hvad du sælger, eller om du driver e-handel eller en fysisk butik, er nøglen til øget salg oftest den samme – at have loyale kunder og nå ud til nye kunder. I den sammenhæng er pris og produktsortiment selvfølgelig vigtige, men blødere værdier er afgørende for at skabe en positiv salgsoplevelse og kunder med lyst til at vende tilbage. I korte træk betyder det, at du skal gennemgå købsrejsen og sikre, at du har skabt en indbydende og vejledende købsoplevelse, der tilbyder kunden optimale valgmuligheder.

Øg salget med en gennemtænkt kunderejse
1. Byd kunden velkommen med en tydelig identitet
Velkomsten bør være en central del af ens servicekoncept. Det styrker loyaliteten mere end noget andet, hvis kunden føler sig velkommen og værdsat. Når du byder kunden velkommen, bør du sikre en tydelig brand-identitet, da det giver kunden en følelse af genkendelse og fællesskab, som omvendt forstærker både velkomsten og loyaliteten. Cirklen sluttes, om man så må sige.
2. Skab en inspirerende oplevelse
Hver tredje kunde ønsker en inspirerende oplevelse, når de handler. Det gælder især inden for brancher som møbler og boligindretning (hvor næsten 47 % ønsker en mere inspirerende købsoplevelse), men også inden for områder som byggematerialer og have. Man kan inspirere på mange forskellige måder alt efter branche, men en god rettesnor kan være at fokusere på farver, billedsprog og symbolik samt udover dette lyd og dufte, hvis du driver en fysisk butik.
3. Vejledning gennem købsflowet
Du skal sætte sig i kundens sted ved et salg: Hvordan oplever du selv købsflowet? Og hvordan er kundernes købsadfærd? Spørg kundeservice, gennemlæs jeres anmeldelser og analyser de indsamlede data. Det er forhandlerens opgave at lede kunden gennem købet, så du skal selv have styr på situationen. Et generelt råd er at have et godt, gennemtænkt udvalg som blikfang i butikken eller online. Sørg for at udvalget føles relevant og er dynamisk. I løbet af kunderejsen kan du også arbejde med anbefalinger, hvad enten du bruger digitale annoncer eller selv guider kunden gennem butikken.

4. Tilbyd forskellige betalingsmuligheder
I kundens købsproces er det også godt, hvis du grundigt informerer om betalings- og kreditmulighederne. Det betyder, at du overalt tilbyder og viser kunden forskellige betalings- og kreditmuligheder – f.eks. kortbetaling, faktura, MobilePay eller bankoverførsel. Det er en god idé, da det er noget, kunden ofte efterspørger, men sjældent beder om. Derfor er det en klar fordel for dig som sælger at bruge det som indgangsvinkel til en samtale med kunden. En kunde, der kender sine betalings- og kreditmuligheder, får en bedre og mere tryg købsoplevelse. Og du får desuden en større sandsynlighed for, at kunden gennemfører sit køb og vender tilbage til butikken – hvilket både gælder fysiske og online butikker.

5. Hold kontakten efter købet
Det er nemt at jage nye kunder, når du vil øge salget – og det er også fint – men du må ikke glemme de kunder, du allerede har. Den mest omkostningseffektive måde at opnå mer- og krydssalg på er faktisk ved at nå ud til allerede eksisterende kunder. Du kan udsende nyhedsbreve på e-mail eller post med tilbud og kundefordele eller give plads til, at loyale kunder kan anmelde deres køb: Det er vigtigt for dig at huske, at de eksisterende kunder også er de bedste sælgere.