Din sikkerhed – Resurs vigtigste prioritet
GDPR
I maj 2018 fik Danmark og det øvrige EU en ny fælles lov, som regulerer, hvordan persondata skal behandles. Databeskyttelsesforordningen, GDPR, giver en udvidet beskyttelse til forbrugeren og vores partnere.
GDPR som kundeGDPR som partnerPSD2
Den 1 januar 2018 trådte den nye lov om betalinger, PSD2, i kraft. Loven er udvidet til at omfatte nye typer af tjenester til at betale og tilgå kontooplysninger. Forbrugerbeskyttelsen er blevet styrket, og ambitionen er at lette grænseoverskridende betalinger og andre finansielle tjenester inden for EU.
Læs mere om PSD2Nye regler ved betalingResurs NPL og GDPR
Vi har samlet oplysninger til dig, der som kunde har modtaget oplysninger fra Resurs NPL og gerne vil vide mere om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.
Bankens tavshedspligt
Alle banker er omfattet af tavshedspligt. Det indebærer, at vi hos Resurs ikke må udlevere oplysninger om dig til andre. Bankens tavshedspligt er bestemt ved lov og gælder for alle oplysninger, skriftlige såvel som mundtlige. Vi må heller ikke oplyse, om du er kunde hos os eller ej. Derfor beder vi dig om at identificere dig på korrekt vis, når du kontakter banken.
Cookies
Når du vælger at besøge vores hjemmeside, vil vi gerne give dig den bedst mulige oplevelse. Vi anvender derfor cookies, der er små tekstfiler med information, som lagres på din computer, mobil eller tablet. Når du besøger hjemmesiden første gang, skal du selv vælge, om du ønsker at acceptere cookies eller vil lave dine egne indstillinger. Dette kan ske under din browsers indstillinger.
Vi anvender cookies, for at hjemmesiden skal fungere korrekt, og for at du skal kunne bevæge dig smidigt rundt på hjemmesiden og anvende alle dens funktioner. Hjemmesiden anvender også cookies til markedsføring og markedsundersøgelser, så vi kan tilpasse vores tjenester til netop dig. Cookies, som anvendes til markedsføringsformål, kan deles med tredjepartsleverandører. Derudover anvendes cookies til at udarbejde anonyme statistikker, hvilket hjælper os med at forbedre indholdet. Der findes tre typer af cookies på denne hjemmeside:
- Nødvendige cookies, som kræves, for at hjemmesiden skal fungere efter hensigten.
- Statistikcookies, som anvendes til at spore og måle de besøgendes adfærd på hjemmesiden.
- Markedsføringscookies, som anvendes til at identificere den besøgende og skabe en brugerprofil. Denne bruges til at målrette markedsføring mod den besøgende. Informationen anvendes både af os og af tredjeparter.
Sådan blokerer og/eller fjerner du cookies
Du kan til hver en tid gå ind og ændre dine indstillinger. Du kan læse mere om, hvordan du fjerner lagrede cookies under vores hjælpefunktion.
Ansvar
Vores ansvar
Hos Resurs behandles alle kundeoplysninger og transaktioner på en måde, så ingen kan få uautoriseret adgang til oplysningerne. Vi gennemfører et kontinuerligt sikkerhedsarbejde, hvor vi implementerer og overvåger sikkerhedssoftware af forskellig slags.
Vores eksperter inden for informationssikkerhed arbejder dagligt med at overvåge systemer og tjenester. De holder sig velinformerede om udviklingen, og arbejder aktivt på at forebygge eventuelle hændelser.En stor del af deres arbejde går også ud på at informere og oplære vores medarbejdere i sikkerhedsspørgsmål. Det er vigtigt, at hele vores organisation har en stor viden om sikkerhedsspørgsmålet, så vi er trygge og kyndige i vores møde med dig som kunde.
Dit ansvar
For at undgå at følsomme oplysninger havner i de forkerte hænder, beder vi dig som kunde om altid at være varsom med dine handlinger. Resurs kontakter dig aldrig via e-mail eller telefon for at bede om personlige oplysninger. Tips til hvordan du handler mere sikkert i butikker og online:
- Udlever aldrig din PIN-kode
- Vær opmærksom på dine betalingskort
- Svar aldrig på phishing-mails, falske virusadvarsler eller lignende.
- Åben ikke vedhæftede filer i e-mails fra ukendte afsendere
- Videregiv aldrig personlige oplysninger
- Skriv ikke din PIN-kode ned på papir
- Brug ikke NemID eller CPR på offentlige computere
- Svar ikke på usædvanlige spørgsmål per telefon fra ukendte personer
Reager på identitetstyveri med det samme
Identitetstyveri er et voksende problem – både på internettet og ude i ”den virkelige verden”. Hvis du har prøvet, at andre har misbrugt din identitet, så ved du også hvor ubehageligt det er, når der fx vælter girokort og betalingsaftaler ind ad døren. Derfor er det rigtig vigtigt, at du ved hvordan du skal forholde dig, hvis du fx har fået stjålet din pung i toget eller hvis dine betalingskortoplysninger er blevet hacket på din computer.
På borger.dk kan du finde en grundig guide til, hvordan du skal forholde dig, når du opdager tyveriet. Dette skal du gøre i forbindelse med identitetstyveri:
- Meld tyveriet til politiet
- Kontakt din bank eller banker
- Kontakt sælger, virksomhed eller offentlig myndighed, hvor misbruget er sket
- Tjek om du har du mistet dokumenter som sundhedskort, pas, kørekort eller dankort
- Spær straks din adgangskode til NemID og bestil evt. et nyt nøglekort
Whistleblowing - anmeld mistænkelige forseelser
At arbejde i bank medfører et stort ansvar. Resurs' troværdighed og succes er baseret på, at enhver beslutning, der træffes, er baseret på bankens værdier og etiske standarder.
Det er vigtigt for Resurs, at uærlighed og adfærd, der er i strid med bankens etiske standarder, opdages og rapporteres. Opdages uregelmæssigheder tidligt, har Resurs større muligheder for at begrænse skaderne, hvilket ikke kun er vigtigt for virksomheden, men også for medarbejdere og andre interessenter.
Hvis medarbejdere eller andre personer har mistanke om fejl eller bemærker adfærd, der kan være uetisk eller ulovlig, er det vigtigt, at observationerne indberettes. Ting, der kan rapporteres er blandt andet bestikkelse, korruption, kriminelle handlinger, forseelser og krænkelser eller andre handlinger, der er i strid med EU-lovgivningen eller nationale love og regler.
Det er muligt at anmelde en sag anonymt via Resurs' digitale service, enten skriftligt via en formular eller mundtligt via telefon. Det er også muligt at sende en e-mail til whistleblowing@resurs.se. Du kan også rapportere dine bekymringer eksternt til de relevante myndigheder eller til EU's institutioner. Følg linkene for at få mere information om, hvordan du rapportere eksternt i Sverige, Danmark og Finland. (Generelle klager eller andre spørgsmål vedrørende personlige kundeforhold henvises til Resurs' kundeservice).
Bestyrelsen har udpeget risikokontrolfunktionen som den uafhængige funktion, der håndterer whistleblowing-sager.
Hvis du føler dig tryg, opfordres du til at rapportere åbent ved at oplyse dit navn og dine kontaktoplysninger, da det vil lette efterforskningen. Uanset hvordan indberetningen sker, behandles alle indberetninger og al kommunikation strengt fortroligt og med den største omhu. Du risikerer ikke at blive udsat for negativ behandling eller gengældelse for at indberette.
Generelle klager eller andre problemer vedrørende personlige sager henvises til Resurs kundesider.
Bemærk! Generelle klager eller andre spørgsmål vedrørende personlige kundeforhold henvises til Resurs' kundeservice.
Derfor stiller vi spørgsmål til dig
Alle banker, der opererer i Danmark, har brug for at vide om vores kunder. For at overholde lovkrav er Resurs forpligtet til løbende at indsamle og opdatere de oplysninger, vi har om dig. Vi stiller spørgsmål til alle kunder for at beskytte dig som kunde, og os som bank, mod at blive brugt til kriminelle aktiviteter.
Kundeviden omfatter også information om, hvordan du har tænkt dig at bruge vores tjenester og produkter, og de indsamlede oplysninger bruges til at vurdere, hvilke transaktioner banken kan forvente af den enkelte kunde. Alle kundeoplysninger behandles fortroligt og er omfattet af bankfortrolighed.
Foranstaltninger mod hvidvask af penge og finansiering af terrorisme
Resurs skal vurdere, om der er risiko for, at banken bliver brugt til hvidvask eller terrorfinansiering. Loven om foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme betyder, at vi som pengeinstitut skal vurdere risikoen for at blive brugt til hvidvask og forsøge at forhindre finansiering af terrorisme. Vi skal derfor have et godt kendskab til dig som kunde og din virksomhed.
Det er forbudt at handle med personer eller organisationer, der er på EU's sanktionslister. Vi er derfor også forpligtet til at foretage kontrol mod officielle registreringer af personer og organisationer, som myndighederne anser for at være knyttet til terroraktiviteter.
Sådan påvirker det dig som kunde
Udover at Resurs stiller spørgsmål for at lære dig som kunde at kende, er det også obligatorisk at du legitimerer dig. Identifikationskravet gælder også for visse igangværende transaktioner. Er der tale om juridiske personer, for eksempel virksomheder og foreninger, skal vi tjekke, hvem der er den reelle hovedforpligtede. Den juridiske persons repræsentant skal afgive identifikation, og Resurs skal også stille spørgsmål om ejerskab.
Resurs skal følge særlige regler ved omgang med personer i en politisk udsat position, såkaldt PEP (Politically Exposed Person). PEP er en person, der har eller havde en vigtig offentlig funktion i en stat eller international organisation. Stillingen udgør en risiko for at blive brugt til f.eks. bestikkelse. Banken skal derfor tage skærpede foranstaltninger og få godkendelse fra en særlig beslutningstager i banken, før der kan handles. Reglerne for PEP gælder også for personens familie og tætte medarbejdere.
Banksikkerhed for vores kunder
Resurs arbejder kontinuerligt på at forbedre sikkerheden efter de forskellige behov, som vi møder hos vores kunder, ejere, ansatte og andre interessenter. Der lægges her et særligt fokus på bankens infrastruktur som for eksempel funktionsbeskyttelse, databeskyttelse, datakvalitetsbeskyttelse og ejendomsbeskyttelse for banken, samt de funktioner, produkter og tjenester, som banken udbyder. Banken har for eksempel interne systemer til information og kontrol for eksterne revisorer. Bankens kunder er ligeledes en vigtig kontrolfunktion. Derfor er det vigtigt, at du som kunde giver os dit synspunkt, hvis du opdager noget, som banken bør forbedre.
Her hos Resurs ønsker vi også, at alle kundeoplysninger og transaktioner behandles på en sådan måde, at ingen uautoriseret person kan få adgang til oplysningerne. Både vi som bank og du som kunde har et fælles ansvar for, at sådanne vigtige oplysninger håndteres, så de ikke kompromitterer sikkerheden. Vær opmærksom på at identificere dig korrekt i din kontakt med banken, ligesom du bør være varsom med de forskellige bankhandlinger.
Båndede optagelser
Når du ringer til vores kundeservice, kan samtalen blive optaget. Det gør vi for at uddanne vores medarbejdere, forbedre vores service og vores arbejdsgange, så vi altid kan hjælpe dig på bedste vis. Samtalerne opbevares i max. 3 måneder.
Klager
Hvis du er utilfreds med Resurs forsikringsformidling, kan du henvende dig til den klageansvarlige i banken. Kontakt den klageansvarlige via formularen, som du finder under ”klager” eller send din klage direkte til:
Klagomålsansvarig, Resurs Bank AB
Box 222 09
250 24 Helsingborg
Sweden
Under ”Klager” kan du finde yderligere oplysninger om andre klagemuligheder.
Læs mere om synpunkter og klagemål
Blanketter
Her kan du finde alle vores vilkår og blanketter, som vedrører Resurs tilbud om produkter og tjenester.
Resurs Open Banking
I Resurs tror vi på samarbejde og innovation, der får mennesker, virksomheder og lokalmiljøer til at vokse. Er du en udvikler med interesse i at skabe innovative tjenester og nye løsninger, sammen med os? Du er velkommen til at læse mere om Resurs Open Banking, samt få adgang til vores API.